PL / EN

Wykłady

25.02.2011 (piątek)
19.00, Centrum Handlowe Alfa, kino Helios (wstęp wolny)

Aleksandra Jatczak, ''MODA I TANIEC. O tańcu, który podporządkowywał się modzie, i o tym, który ją wyznaczał''

Tancerze początkowo korzystali z ubiorów, które wypracowało  społeczeństwo zgodnie z panującą modą czy później z wytycznymi projektantów i wielkich marek. Już pod koniec XIX wieku, a zwłaszcza w kolejnych dziesięcioleciach wieku XX wraz z popularnością pewnych tańców to właśnie TANIEC stymulował zmiany w modzie. Początkowo był tylko nośnikiem pewnych motywów dekoracyjnych czy elementów ubioru by stopniowo decydować o jego fasonie, a nawet inspirować całe style kompleksowego odzienia szybko adoptowane przez szerokie rzesze fashion victims..
    Wykład uzupełniony zdjęciami, filmami, dyskusjami, mają na celu przedstawić najciekawsze przykłady z historii, pokazać kiedy ubiór grupy tancerzy stawał się ogólnie panującą modą. Pokazać jak kulturotwórczym i inspirującym zjawiskiem jest taniec.



Aleksandra Jatczak, historyczka sztuki, wykłada Historię i Teorię na ASP w Warszawie. Pasjonatka tańca, sztuki, mody i kultury. Pisze m.in. do Magazynu TRENDY taniec/moda/muzyka, K MAG, moda.com.pl, Rynek Mody.

 

 

 

27.02.2011 (niedziela)
15.45-17.15, BOK, Kawiarnia Fama (wstęp wolny)
 

 

Anna Królica, ''Dyktat ciała, czyli o współczesnej scenie tańca''

    We współczesnej choreografii coraz częściej twórcy odchodzą od przenoszenia na scenę  znanych fabuł literackich czy wirtuozowskich popisów tancerzy; przede wszystkim koncentrują się na cielesności wykonawców. To ona urasta wręcz do rangi głównego „bohatera” spektaklu. Widzowie oglądają jak reagują ciała tancerzy na zmęczenie, zmianę temperatury, uderzenia lub inne bodźce. Ten zwrot ku cielesności performera między innymi zainicjowała premiera słynnego niemieckiego przedstawienia Sashy Waltz & Guests Körper (Ciało). Tematyka somatyczna nagle zaczęła się cieszyć ogromnym zainteresowaniem wśród choreografów i właściwie zdominowała sceny tańca współczesnego. Przyjrzyjmy się więc temu nowemu nurtowi, który proponują nam znani współcześnie tworzący artyści: jak wygląda taniec z ich perspektywy?

Anna Królica, teatrolożka i rusycystka. Prezes Fundacji PERFORMA, współzałożycielka i redaktorka portalu www.nowytaniec.pl. Obecnie doktorantka UJ. Prowadziła dwukrotnie autorskie zajęcia o tańcu teatralnym na UJ. Poza krytyką taneczną zajmuje się teorią i historią tańca, szczególnie w jego polskim i niemieckim kontekście. Publikowała w „Kontekstach”, „Teatrze”, „Didaskaliach”„Scenie” oraz www.dwutygodnik.com, www.kulturaenter.pl. Aktualnie pracuje nad zagadnieniem pamięci i ciała w Teatrze Śmierci Tadeusza Kantora i Tanztheater Wuppertal Piny Bausch.