Małgorzata Haduch /(Polska/Holandia)
Flying low& Passing through
Praktyka improwizacji tańca “Przechodząc przez...”oraz technika tańca “Latania Nisko”
Intensywne warsztaty dla zaawansowanych i średniozaawansowanych tancerzy.
“Przechodząc życie się wydarza...”
“Przechodząc przez..”(Passing Through) oraz “Technika Latania Nisko” (Flying Low) są to techniki tańca i improwizacji wymyślone przez znakomitego choreografa Davida Zambrano, który dla nowego pokolenia tancerzy jest ikoną i silnym punktem odniesienia w twórczosci. Jego filozofia ruchu wpływa nie tylko na język sceniczny, lecz także na postawę życiową oraz refleksję nad jednostką we współczesnym świecie. Podstawy ruchu Zambrano to praktyka “giętkości” nie tylko ciała ale i umysłu oraz umiejętności przystosowania się w każdej sytuacji i wykorzystanie doświadczenia życiowego w każdym momencie. Spontanicznie.
Flying Low- technika “Latania Nisko” – to proces poszukiwania spirali, w ciele i w przestrzeni, jako podstawowa zasada tej techniki. Wykorzystuje intensywną pracę “wchodzenia i wychodzenia z ziemi”, studiując związek tancerza z podłogą skupiając się na pracy i sile stóp; poza tym Flying Low wykorzystuje elementy takie jak: traktowanie ciała i przestrzeni jako nierozerwalnej całości, świadome zbieranie i wysyłanie energii, używanie głosu do komenderowania swojego ciała i energii. Jest to praktyka, która dąży do integracji stanu fizycznego, emocjonalnego i duchowego w jednej technice ruchu. Szybkość, ryzyko i radość. Flying Low jest zasadniczym i niezbędnym treningiem do praktyki improwizacji zwanej Passing Through.
Passing Through - “Przechodząc przez...”- kompozycja i improwizacja - skupia się na otwieraniu zmysłów, słuchaniu przestrzeni, czystej fizyczności; slowa-klucze to przemierzanie przestrzeni, podążanie myśli, trajektoria, kohesja/ekspansja, niewidzialne siły oraz doświadczenie życiowe manifestujące się w ciele w każdym momencie. Najważniejszą rolę odgrywa praca w ensemble, grupowa kompozycja i muzykalność. BLOK1 wprowadza takie elementy jak: ruch wertykalny w spirali, “zapętlanie”, prowadzenie i podążanie, początek i koniec ruchu, pauzy. W BLOKu 2 trening poszerza się o: dotyk, zapętlanie z użyciem wszystkich części ciała, rozdział “pod, nad i wokół”, długie sesje Passing Through oraz inne elementy w zależności od różnorodności grupy i jej dynamiki.
David Zambrano's 50 DAYS-presentations trailer from Rodrigo Pardo on Vimeo.
Małgorzata Haduch- absolwentka School for New Dance Development (SNDO) w Amsterdamie; pracuje niezależnie jako choreografka i tancerka, reżyseruje spektakle, kuratoruje i organizuje wydarzenia związane z tańcem współczesnym i improwizacją w takich krajach jak Polska, Holandia, Peru, Chile, Brazylia. Małgorzata jest inicjatorką kolektywu artystycznego Unfinished Company, który skupia międzynarodowych artystów z różnych dziedzin sztuki- taniec współczesny, muzyka, video, fotografia. Unfinished Company występuje regularnie w zmiennych konstelacjach od 2006 roku. Jej sposób patrzenia na taniec kształtowali tacy artyści jak Katie Duck, David Zambrano, Robert Steijn, Homan Sharifi, Michael Schumacher i Carles Salas, którzy znacząco przyczynili się do jej doświadczenia jako choreograf i performer. Inne ważne projekty, które ukształtowały indywidualny język sceniczny Malgorzaty to: praca jako gościnny choreograf w Royal Scottish Academy Of Music and Drama w Glasgow, (Szkocja 2007); projekt choreograficzny z peruwiańską grupą teatralną Deciertopicante (Tacna/Peru 2008*; produkcja: Theatre Embassy/Hivos Netherlands), międzynarodowy program Dance WEB (Austria 2009*), Solo Projekt (Art Station Foundation; Poznań 2009) oraz „50 days Costa Rica”- mistrzowski kurs Davida Zambrano w Kostaryce, gdzie przez 50 dni Małgorzata, jako jedyna Polka, wraz z 50 artystami z całego świata uczestniczyła w wyjątkowym wydarzeniu po raz pierwszy zorganizowanym na taką skalę. (Kostaryka 2010*)
Intencją Zambrano było nie tylko 'nauczenie' własnej techniki, lecz danie impulsu i motywacji młodym artystom do wykorzystania, zmieniania i adaptowania tych zasad do własnych poszukiwań artystycznych kształcąc nowe pokolenie tancerzy i choreografów.
* Projekty współfinansowane przez Instytut Adama Mickiewicza – program Kultura Polska na Świecie
Iris Karayan (Grecja)
Kompozycja tańca (Composition Workshops)
Warsztat dla tancerzy, instruktorów i choreografów
Podczas pierwszego dnia uczestnicy warsztatu będą pracować nad własnym solo, które następnie stanowić będzie materiał ruchowy każdego uczestnika. Drugiego dnia uczestnicy będą poszukiwać sposobów na wykorzystanie określonych metod kompozycyjnych na rzecz stworzenia jednego dzieła grupy w oparciu o solo z pierwszego dnia warsztatów. Poprzez proste zadania i ćwiczenia uczestnicy będą badać ruch, przestrzeń i czas wraz z ideą dzielenia się przy podejmowaniu decyzji, słuchania i tworzenia. Praca będzie opierać się głównie na improwizacją, która będzie się rozwijała w oparciu o zestaw materiałów.
Warsztaty z Iris Karayan są możliwością pracy na podstawowych zadaniach improwizacji i kompozycji, które mogą być optymalnie wykorzystane w celu osiągnięcia głębszego zrozumienia pojęć, takich jak język ruchu, relacji czaso-przestrzeni i podstawowych narzędzi strukturalnych, które są używane we współczesnej choreografii.
Uczestnicy są zobowiązani do uczęszczania na dwa dni warsztatu i posiadania przy sobie notatnika.
Iris Karayan studiowała taniec w Greckiej Państwowej Szkole Tańca. Zdobyła tytuł magistra w zakresie Sztuki w Działaniu i Kultury: Interdyscyplinarne Podejście (Goldsmith College, University of London). Brała udział w różnych seminariach w Europie z międzynarodowej sławy artystami teatru i tańca. Jako tancerka współpracowała z choreografami Athina Vahla, Me Liga Logia Dance Company, Solipsyzm Dance Company, Amorphy.org i była pełnoetatowym artystą Yelp Danceco, w Atenach od 2002 roku. Wspólnie z zespołem wykonawców i pod kierunkiem Konstantinos Hatzinikolaou, była współautorem tanecznego filmu ΑΩ (2004). Występowała także i wspierała choreograficznie film The Rape of the Sabine Women (2005) w reżyserii Ewy Sussman i wyprodukowanym przez Rufus Corporation. Pracowała jako dyrektor ruchu scenicznego do filmu Pera apo ti Limni (2006) w reżyserii Stasinos Stratos i krótkiego filmu APOGRAFI (2008) w reżyserii Vaggelis Kalabakas. Jest członkiem-założycielem i choreografem ZITA Dance Company, a także członkiem wielu związanych z tańcem sieci i organizacji. Jej prace TO DASOS, 2003, SELF PORTRAIT, 2005-09, and DOMESTIC ANIMALS, 2008, A TIME TO MOURN 2009-10 brały udział w wielu festiwalach w Atenach, Salonikach, Bukareszcie i Londynie. Za swoje choreografie A TIME TO MOURN i LEGACY została laureatką nagrody Jeřábková Jarmila w 2010.
Wykłada choreografię w Greckiej Państwowej Szkole Tańca, a także uczyła w Szkole Sztuk Pięknych, wydział Dramatu na Uniwersytecie w Peloponezie. Od 2008 roku pracuje wraz z grupą pisarzy tańca przy festiwalu Epidauros w Atenach i Międzynarodowym Festiwalu Tańca Kalamata, wnosząc swój wkład w teksty do katalogów festiwalu.
Takako Matsuda (Japonia/ Polska)
Taniec współczesny z elementami Butoh (Contemporary Dance & Butoh)
Warsztaty dla średniozaawansowanych tancerzy
Takako będzie reprezentować własną metodę tańca współczesnego, ktora bazuje na technice Limon, Alexisander i New York contemporary dance. W swojej technice wprowadza elementy tańca Butoh, ciągłość ruchu i energii. Zwraca szczególną uwagę na postawę ciała i jakość ruchu w tańcu.
Takako Matsuda jest tancerką i choreografem tańca współczesnego. Po ukończeniu uczelni New York University na wydziale tańca, zaczęła pokazywać własne choreografie w Nowym Jorku, Edynburgu, Dublinie, Japonii i innych miastach Europy. W 2003 roku nawiązała współpracę z artystami z Finlandii, a następnie z tancerzami z całego świata. Prowadziła warsztaty w Finlandii, Danii, Szwecji i Japonii.
Informacje o warsztatach
www.festiwal-kalejdoskop.pl
kalejdoskop@danceoffnia.pl
DanceOFFnia Studio Działań Kreatywnych
Ul. Kolejowa 14 C
15-701 Bialystok
Tel. 85 6525164